Titel: Salt to the sea
Auteur: Ruta Sepetys
Uitgever: Penguin Random House
Pagina’s: 391
Uitgave: Arc verkregen door de uitgever en netgalley in ruil voor een review
Links: Goodreads

Winter, 1945. Vier tieners. Vier geheimen. Alle vier geboren in een ander land. Alle vier opgejaagd en achternagezeten voor tragedies, leugens en vooral oorlog. Wanneer duizenden wanhopige vluchtelingen zich naar de kust begeven tijdens een aanval van de Sovjet unie, komen hun paden samen. Alle vier proberen ze tickets te bemachtigen voor Wilhelm Gostloff, het schip dat beloofd hen in veiligheid te brengen. Maar beloftes worden niet altijd ingelost….

Ik begrijp waarom dit boek erg veel 5 sterren reviews ontvangt, maar ik persoonlijk vind het een beetje overroepen. Misschien komt het wel door al die besprekingen die het de hemel in prijzen. Dan verwacht ik een briljant verhaal. Neen, ik vind salt to the sea niet briljant geschreven en ook niet zo meeslepend als ik verwacht had. En toch blijft het boek echt hangen in mijn hoofd. Salt to the sea is een goed onderzocht verhaal over een tragedie die niemand kent of zich herinnert. Het verhaal is rauw en hard en zorgde er voor dat ik tranen moest wegpinken. Ik voelde zo mee met de echte mensen achter dit verhaal. Diegene die effectief gestorven zijn tijdens die koude winternacht. De mama’s, de kinderen, de ouderen, de gewonden,….. Ruta Sepetys brengt dit vergeten verhaal echt tot leven en ze brengt eindelijk hulde aan die talloze slachtoffers die alles kwijtraakte de dag dat de Wilhelm Gustloff zonk. Ik kon maar niet begrijpen hoe zoveel duizenden slachtoffers verdwenen zijn in de geschiedenis. Na het uitlezen ben ik gaan surfen op het internet om bevestiging te krijgen. En ja hoor, daar was het schip en zijn vreselijke eindbestemming.

Maar laten we het even over het boek zelf hebben, niet enkel over de boodschap die het tracht te bezorgen. Het verhaal wordt vertelt vanuit het perspectief van vier tieners, tijdens de laatste dagen van de tweede wereldoorlog. Het hele verhaal wordt telkens vanuit de eerste persoon vertelt, maar elk hoofdstuk wisselt de verteller. Ik hou van boeken die in eerste persoon geschreven zijn, vooral omdat het je de kans geeft het personage echt te leren kennen. Jammer genoeg was dit niet zo bij salt to the sea. De hoofdstukken waren hiervoor veel te kort. En hoewel dit zeker bijdroeg bij de vlotte leesstijl van het boek, zorgde het er ook voor dat ik geen connectie maakte met de vier hoofdpersonages. Bij momenten speelde het verhaal zich ver van mij af en voelde ik me een echte toeschouwer. Hoewel korte hoofdstukken en meerdere perspectieven soms bijdragen aan een verhaal, zorgde het hier net voor het omgekeerde. Er werd te weinig aandacht besteed aan de relatie tussen lezer en personage. Emoties en gebeurtenissen gingen aan sneltreinvaart voorbij, want het verhaal moest tot zijn ontknoping komen. Ik had persoonlijk liever minder perspectieven gehad, maar meer dieptegang. Dit wil echter niet zeggen dat ik niet genoten heb van de personages. Elk personage had een eigen verhaal te vertellen en een hele uitgesproken eigen stem. Zelfs zonder naar de naam aan het begin van het hoofdstuk te kijken, wist je nog onmiddellijk wie je op dat ogenblik toesprak.

Ik heb de afgelopen jaren redelijk wat oorlogsverhalen verslonden en ik moet zeggen dat ik vooral hou van diegene die zich afspelen in het kamp van de vijand. Ik hou er wel van om meer te leren over het dagelijkse leven van de Duitsers en hun bondgenoten. En dit boek gaf me de perfecte mix. Joana is een Litouwse vrouw die moet kiezen tussen Stalin en Hitler. Ze opteert uiteindelijk voor Hitler en emigreert naar Duitsland omdat het daar “veilig” is. Dan is er Florian, een Pruis, die op zijn eigen, unieke manier tegen het regime van Hitler vecht. En dan is er Emilia, een Pools meisje dat natuurlijk een vijand van “Het Reich” is. Dus ja, een ideale mix waarin alle grote spelers in de oorlog vertegenwoordigd zijn. Zeker geen klassieke combinatie in literatuur, want tot hiertoe had ik nog nooit een verhaal gelezen vanuit het oogpunt van een Litouwse.

Mensen die het boek reeds gelezen hebben zullen opmerken dat ik Alfred nog niet vermeld heb. Alfred is een van de vier hoofdpersonages en verdient volgens mij een eigen plekje in mijn review. Ik haat hem hartsgrondig, maar langst de andere kant vind ik dat Ruta Sepetys hem zo heerlijk slecht heeft neergeschreven. Hoewel ik ook mijn twijfels heb bij zijn geloofwaardigheid. Tenslotte is het wel erg makkelijk om een fervent aanhanger van Hitler af te schilderen als een complete gek. Maar als we dit even buiten beschouwing laten hield ik echt ontzettend van Alfred en zijn complete fascinatie met Hitler. Hij bleef zichzelf zien als een held en vond zichzelf echt het einde van de wereld. Jammer genoeg zijn er erg veel Alfreds op de wereld en dat maakt hem net zo een triest personage. Op bepaalde momenten was ik zo razend kwaad op Alfred dat ik het boek gewoon uit pure frustratie uit de raam wou gooien. Toch voelde Alfred soms net iets te veel als een “plot hulpstuk” aan. Ik ben duidelijk erg in de war als het aankomt op Alfred.

Dus ja, ik was een beetje teleurgesteld in dit verhaal, maar terzelfdertijd was ik ook erg verrast. Ik weet dat dit erg verwarrend overkomt, maar voor mij is het glashelder. Salt tot he sea slaagt erin om de vreselijke gebeurtenissen uit deze periode haarfijn op papier vast te leggen en dat is de reden waarom ik het boek zou aanraden. WWII en de vele slachtoffers zouden nooit vergeten mogen worden. En dat is exact wat er met 9.000 doden en de Wilhelm Gustloff gebeurt is. Ze zijn vergeten…. Dus ja, hol naar de boekenwinkel en neem dit boek mee naar huis. Je zal er geen spijt van hebben!

Personages: imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Opbouw van het verhaal: imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Voortgang:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08