The forbidden wish – Jessica Khoury

the forbidden wish.jpg

Titel: The forbidden wish
Auteur: Jessica Khoury
Uitgeverij: Razorbill
Pagina’s: 352
Versie: E-book
Links: Goodreads
images9cxhej2yimages9cxhej2yimages9cxhej2yimages9cxhej2yimages9cxhej2y

 

Korte inhoud:

Wanneer Aladdin een magische lamp terugvind wordt Zahra teruggeroepen naar een wereld die ze al 500 jaar niet meer heeft mogen aanschouwen.  Ondertussen is magie verboden en Zahra’s volk de Jin worden opgejaagd en uitgeroeid. Ze moet zichzelf voordoen als een gewone mens om in leven te kunnen blijven en Aladdin zijn drie wensen te gunnen.
Maar wanneer de koning van de Jinn Zahra een aanbod doet waarbij ze voor eeuwig bevrijd kan zijn van haar lamp dient ze een moeilijke keuze te maken. Haar gevoelens voor Aladdin beginnen hun tol te eisen. Maar wat is er belangrijker? Haar vrijheid of de man waar ze van houdt? 

Review:

Nadat ik Cinder had uitgelezen, had ik toch wel mijn twijfels of ik terug een ya sprookjes hervertelling wou lezen. Maar gezien ik deelnam aan een read-along, kon ik niet anders dan er toch maar in beginnen.  En wat ben ik ontzettend blij dat ik de sprong gewaagd heb. Dit boek…. oh gut, dit boek…. zeg het genoeg dat ik precies geen deftige zin op papier krijg? Laten we zeggen dat het mijn geloof in sprookjeshervertellingen helemaal heeft hersteld. Zo ontzettend goed is het!

Als ik het daarbij zou houden dan werd dit natuurlijk de kortste review ooit en trouwe volgers weten dat ik geen korte reviews schrijf. Dus ja, ik ga jullie nog even om de oren slaan met alle redenen waarom ik dit boek zo ontzettend goed vond! Als je daar geen zin in hebt, dan stel ik voor dat je nu stopt met lezen, je naar de boekenwinkel haast en dit boek nu koopt. Ja, het is zo goed geloof me nu maar!

Je bent hier nog? Goed, dan ga ik nog even verder door over alle redenen waarom je het boek moet lezen!

Eerst en vooral is het een Aladdin hervertelling en dat vond ik best origineel. Het kan aan mij liggen, maar ik ken geen andere Aladdin hervertellingen. Moesten jullie er wel kennen aarzel dan niet om ze even met mij te delen! Ik ben erg nieuwsgierig! Sowieso vind ik deze hervertelling erg verfrissend omdat het verhaal vertelt wordt vanuit het standpunt van de geest in de lamp, namelijk Zahra. Het verhaal is dus eigenlijk niet dat van Aladdin, maar het verhaal van Zahra.
Misschien herinneren jullie je nog wel die grote, vrolijke blauwe geest uit de lamp in de Disney film? Wel, die lijkt in niets op Zahra. Ten eerste is Zahra een meisje en niet zomaar een katje om zonder handschoenen aan te pakken. Ze is een van de krachtigste jinni’s die ooit geleefd heeft. Ze is slim, sarcastisch, vurig en sterk. Maar ze heeft ook haar fouten, is eenzaam en erg teleurgesteld in zichzelf. Ze is ontzettend bang om nogmaals 500 jaar opgesloten te zitten in haar lamp. Ze is bang om opnieuw lief te hebben en ze is vooral bang om nogmaals iets kostbaar kwijt te geraken.

Dit boek is zonder twijfel een liefdesverhaal. Zelfs de korte inhoud vertelt je al dat er behoorlijk wat aantrekkingskracht tussen Aladdin en Zahra over een weer vliegt. Gezien ik ontzettend houdt van een goede romance is dit natuurlijk helemaal mijn ding. Maar ik was eerlijk gezegd erg aangenaam verrast dat het niet alleen maar een romantisch verhaal was. Het is zoveel meer dan enkel die verliefdheid tussen de twee hoofdpersonages. Je hebt een tweede verhaallijn over de magie van Jinni, over wensen die nooit uitgesproken mogen worden en wat er gebeurt als een geest toch een band vormt met een mens. Stapje voor stapje leren we meer over Zahra, haar verleden en haar volk en vooral hoe ze het meisje is geworden dat Aladdin nu leert kennen. Een derde verhaallijn volgt dan weer een prinses die moet vechten om haar troon en alles waar ze in gelooft op het spel moet zetten om haar volk te redden. Deze drie verschillende verhaallijnen passen perfect in elkaar en vormen een groot, episch verhaal.

Nog een groot pluspunt van The forbidden wish is dat het overloopt van de girl power. Ja, de geest in de lamp is een kick ass meisje. Zij heeft Aladdin niet nodig om haar te redden. Ze lijkt in niets op Jasmin die in haar paleis zit te wachten tot er een man langskomt die haar de wereld gaat tonen. Neen, Zahra toont Aladdin de wereld. Ze vullen elkaar op alle vlakken perfect aan, zoals het hoort in een gezonde relatie. Dus hoera hiervoor! Gezonde relaties in tienerboeken, ik moedig dat aan!  Maar ik had het dus over girl power. En los van Zahra is dit boek gevuld met fantastische, vrouwelijke personages! Machtige, wijze koninginnen, warrior maagden die vechten met zwaarden en slangen voor datgene waar ze in geloven. En niet enkel dat, maar al deze vrouwen vormen ook nog eens intense vriendschappen. In dit boek is geen spraken van slut-shaming, achterbaks geroddel of concurrentiestrijden. Neen, deze vrouwen zijn sterk op zichzelf, maar zijn onverwoestbaar samen. Ze zorgen voor elkaar en beschermen elkaar. Prachtig om te zien! Hier zouden veel YA schrijvers nog een lesje van kunnen leren!

En dan is er de schrijfstijl…. die is gewoon adembenemend mooi. Zelfs als je niet van sprookjeshervertellingen houdt of je bent geen fan van romantische verhalen, dan nog zou je dit boek moeten lezen. Al was het enkel en alleen om te genieten van de prachtige schrijfstijl die gehanteerd wordt. Ik was verliefd vanaf de allereerste pagina. Je voelt de magie gewoon in de lucht hangen, de warme woestijnwind raakt je wangen echt aan. Adembenemend…..

En nu ga ik zwijgen. Als ik je nu nog niet overtuigd heb, dan ga ik het waarschijnlijk nooit kunnen.

Personages:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Opbouw verhaal:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Snelheid verhaal:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagessw7htj08-e1447671354827imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08

Adembenemend mooi sprookje! 

Leave a Reply

