HMH books for young readers
Pagina’s:
432
Uitgave:
Arc ontvangen van de uitgever in ruil voor een eerlijke review
Links: Goodreads

Wanneer zestien jaar oude Hope Walton haar moeder kwijt raakt door een aardbeving in India, stort haar ganse wereld in. Uiteindelijk stemt ze ermee in om de zomer door te brengen bij haar familie in Scotland. Een familie die ze nog nooit eerder zag. Daar ontdekt Hope echter dat haar moeder zoveel meer was dan de fantastische lerares aan de universiteit. Neen, haar moeder is lid van een geheim genootschap dat door de tijd reist. Al snel blijkt dat Hope’s moeder niet overleden is, maar vastzit in de twaalfde eeuw. Hope krijgt 72 uur de tijd om haar moeder te redden en terug te keren naar de 21ste eeuw. Tijdens haar aventuur komt ze echter een mysterieuze jongeman tegen. Een jongen die haar leven voorgoed zal veranderen….

Ik ga gewoon met de deur in huis vallen en meteen met jullie delen wat ik absoluut vreselijk vond aan dit boek.

Into the dim wordt aangeprezen als een boek dat “de reiziger is voor tieners.” Wat is dat toch met die slogans? Eerlijk waar, je kan dit boek zelf niet vergelijken met de reizigersserie. Laten we even heel eerlijk zijn, gaan we elk boek waar Schotland of tijdreizen in voorkomt onmiddellijk bestempelen als het nieuwe Outlander? Waarom zou je dat doen? Om mee te zijn met de hype? Dit boek heeft dat helemaal niet nodig. Het verhaal is sterk genoeg om een hype op zichzelf te creëren!

Je hebt waarschijnlijk al geraden dat ik erg veel van Into the dim houdt. En eerlijk ik kan amper zaken opnoemen die me niet bevielen. Maar laten we toch beginnen met even alle fantastische zaken in dit boek op te sommen. Daar dient een review tenslotte voor, niet?

Het boek gaat over tijdreizen. En dat is vandaag de dag niet het meest originele concept. Romans over tijdreizen schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar het concept tijdreizen is in dit boek echt erg gedetailleerd uitgewerkt. Het zoog me echt mee in het verhaal en het is zo goed onderbouwt dat ik bijna geloofde dat het echt zou kunnen gebeuren. Het tijdreizen wordt echt uitgebreid vertelt en wetenschappelijk onderbouwt. Geen magische trucjes, maar echt theorieën en wetenschap. Erg verfrissend vond ik! Natuurlijk blijft tijdreizen altijd omhult met een laagje mysterie en dat is prima. Maar hier wordt echt gespeeld met die twee kanten. Het rationele en het mysterieuze wandelen hand in hand en zorgen voor een fijne afwisseling. In het boek komt ook het gekende “butterfly effect” aanbod. Hoe kan tijdreizen je levensloop veranderen. Welke kleine aanpassingen hebben soms verstrekkende gevolgen? Iets wat je weinig tegenkomt in “tijdreis” verhalen. Drie keer hoera dus voor de auteur dat ze dit aspect ook even in de kijker stelt!

En hoewel het boek zich afspeelt in de VS en Schotland, blijft het verhaal daar niet hangen. We reizen door de tijd naar een periode die in YA literatuur niet erg vaak aanbod komt. Een beetje jammer volgens mij, want ik vind deze periode ontzettend interessant. Het verhaal speelt zich af in 12de eeuws Londen aan de vooravond van de troonsbestijging van Eleanore van Aquitanie. Ik was behoorlijk onder de indruk van de sfeerschepping in dit boek. Londen komt echt tot leven voor je ogen. Maar het wordt nooit historisch beladen. Misschien begrijp je wel wat ik wil zeggen. Soms hebben schrijvers de neiging om al hun kennis over een periode te willen delen. Hier gebeurt dit niet. Je krijgt een goede achtergrond, maar het wordt nooit een steekspel van weetjes. Het verhaal gaat over zoveel meer dan enkel de historische achtergrond. Er is avontuur, achtervolgingen, gevaar, verborgen schatten en natuurlijk heel veel liefde.

Liefde is zonder twijfel een van de grootste verhaallijnen. En dan heb ik het niet enkel over puur romantische liefde, hoewel die er natuurlijk ook is. Maar in de eerste plaats gaat dit natuurlijk over de sterke band tussen moeder en dochter. Daarnaast zijn er ook hele sterke vriendschapsbanden in dit boek. Ik heb echt met volle teugen genoten van de vrouwelijke vriendschappen in dit boek. En ik hoop dat deze in het tweede deel nog meer aanbod gaan komen!

Op bepaalde momenten voelt het verhaal een klein beetje cliché aan. De verhaallijn van Bran vond ik bijvoorbeeld erg voorspelbaar, maar dat beïnvloeden mijn plezier in het boek eigenlijk niet. En een heel groot pluspunt, er was voor een keer eens geen spraken van een liefdesdriehoek in dit boek. Toch wel een van de grootste clichés in young adult de laatste jaren. Ik kan alleen maar hopen dat het zo blijft. Want ik zie toch wel een potentiele derde person in de liefdesrelatie. Hopelijk heb ik het mis…..

Personages: imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Opbouw van het verhaal: imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Voortgang:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08