Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld -Becky Albertalli – Vlinders en oreo’s in mijn maag

Simon-Dubbel

Titel: Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld
Auteur: Becky Albertalli
Uitgever: Blossom books
Pagina’s: 303
Gelezen: Eboek,
Links: Goodreads
images9cxhej2yimages9cxhej2yimages9cxhej2yimages9cxhej2yimages9cxhej2y

Korte inhoud:

Simon Spier is zestien jaar en valt op jongens, maar dat gaat eigenlijk niemand echt wat aan. Maar dan belandt een e-mail naar zijn online crush Blue bij de verkeerde persoon en is Simons geheim niet meer veilig. Plotseling is het leven van Simon behoorlijk ingewikkeld. Simon piekert over een manier om zijn ouders en vrienden te vertellen over zijn geaardheid, maar baalt er tegelijkertijd van dat dit niet op zijn eigen voorwaarden kan. En waarom moet je eigenlijk je seksualiteit uberhaupt verantwoorden?

Review:

Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld wordt erg vaak omschreven als een “schattig” verhaal. En dat is het zonder twijfel. Maar het is ook zoveel meer dan dat. Het enkel en alleen omschrijven als schattig doet het boek absoluut niet de eer aan die het verdient.

5 sterren wil bij mij zeggen dat ik het boek echt uitzonderlijk goed vind! Ik geef niet snel 5 sterren, maar dit… ow dit boek. Het heeft me luidop doen lachen, doen huilen en de vlinders in mijn buik vlogen alle kanten op! Dus zonder twijfel 5 sterren en het verdient elke ster die het kan krijgen.

Het verhaalt zuigt je vanaf de eerste letter op en laat je pas terug gaan wanneer je het, na de laatste letter, terug toeklapt. Simon veroverde vanaf het eerste hoofdstuk een plekje in mijn hart. Niet moeilijk, want wie kan er nu weerstaan aan een jongen die van Harry Potter en oreo’s houdt? Dit klinkt misschien een beetje raar, maar ik zou Simon zo als zoon willen. (Laten we eerlijk zijn. Ik ben veel te oud om hem als beste vriend te willen. Ik ben zelf een moeder.) Dus ja, Simon staat erg op mijn “personages die ik wel als zoon wil adopteren lijstje”.

Mensen die mijn reviews al een tijdje volgen, weten dat ik mezelf al meermaals de vraag heb gesteld of ik nu niet te oud begin te worden voor YA boeken. Maar toen wandelde dit boek mijn leven binnen en kwam het besef dat ik gewoon de verkeerde YA boeken las. Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld is een prachtig “coming of age” verhaal. Terzelfdertijd is het ook een “kom uit de kast” verhaal. Maar dan zonder al het alcoholmisbruik, de slechte vrienden en alle andere clichés die jeugdboeken zo vaak bevatten.

Versta me niet verkeerd, het boek is niet gevuld met een onrealistisch beeld van tieners. Simon en zijn vrienden zijn erg realistisch. Ze worden ook dronken, ze maken fouten, de hormonen vliegen in het rond en ze zijn volop bezig om hun seksualiteit te ontdekken. Maar dat allemaal zonder die clichés en de tonnen tienerangst. Het is een verhaal over homoseksueel zijn en laten zien wie je echt bent. Maar het gaat ook over zoveel meer. Over vriendschap, familie, liefde, over anders zijn en tegelijkertijd hetzelfde zijn. Het behandelt diversiteit op zoveel verschillende niveaus, zonder dat je ooit het gevoel krijgt dat er te veel in een verhaal geduwd is.

En dan hebben we het nog niet gehad over dat kleine mysterie gehalte van het boek. Ik heb het nu over de vraag “wie is Blue?” Die vraag zorgde ervoor dat ik het boek in enkele uren uitlas. Ik kon het verhaal gewoon niet wegleggen. Ik moest weten wie Blue was. Ik bleef maar raden en telkens bleek ik verkeerd te zijn.

Ik wil gerust toegeven dat Simon vs een schattig boek is. En dat is prima! Er zijn genoeg goede boeken die een licht werpen op de donkere kant van homo zijn en niet geaccepteerd worden. Maar ik ben zo blij dat dit boek een lieve homo romance toont en dat het hoofdpersonage omringt wordt door vrienden en familie die hem gewoon aanvaarden zoals hij is.

Personages:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagessw7htj08-e1447671354827imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Opzet van het verhaal:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagessw7htj08-e1447671354827imagesSW7HTJ08
Snelheid van het verhaal:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08

 

 

 

Leave a Reply

