Uitgever: Xander Uitgevers
Pagina’s: 384
Gelezen: Paperback, Engelse versie
Links:
Goodreads,  Bol

images9cxhej2yimages9cxhej2yimages9cxhej2yimages9cxhej2ystar-half-full

Als Joe de adembenemende Guinevere Beck zijn boekhandel ziet binnenlopen, weet hij het zeker. Dit is de vrouw die hij wil. Guinevere is perfect: mooi, stoer, slim en supersexy. En ze hebben meteen een verrassend leuk gesprek over De Da Vinci Code.
Joe is totaal geobsedeerd door zijn droomvrouw, hij wil haar bezitten en gaat tot het uiterste om zijn verlangens werkelijkheid te maken. Hij hackt haar smartphone en leest haar intiemste chat- en smsberichten, en de geheimen die schuilgaan achter haar perfecte uiterlijk. Als hij alles over haar weet, lukt het hem haar te verleiden. Met gruwelijke gevolgen.

Tijdens het lezen heb ik reeds enkele tweets over dit boek de wereld ingezonden en ik noemde het toen het engste boek dat ik ooit heb gelezen. Ondertussen is het boek uit en ik ben er rotsvast van overtuigd dat mijn tweet de waarheid is. Jij van Caroline Kepnes is zonder twijfel het engste boek dat ik ooit in mijn leven heb gelezen. Ik wou er zelf spontaan mijn facebookaccount voor annuleren. (Dit heb ik uiteindelijk toch maar niet gedaan. Facebook verslaafde als ik ben.) Maar het verhaal zorgt er wel voor dat je sociale media en het feit dat we ons erg openbaar opstellen in een ander daglicht gaat bekijken. I

Maar laten we het vooral niet meer hebben over mijn internet angst. Neen laten we het hebben over boeken. Meer specifiek over dit boek! Want wat een geweldig verhaal is Jij! Ik ben sowieso dol op psychologische thrillers die met je gedachten spelen en jij beantwoorde aan alle eisen die ik heb op dat vlak.

Jij van Caroline Kepnes is een fucked up verhaal vertelt vanuit het standpunt van Joe, een stalker die compleet geobsedeerd is met Beck, een jonge vrouw die in zijn boekenwinkel een boek komt kopen en op dat moment onmogelijk kan weten hoe haar leven zal veranderen. Stap voor stap zorgt Joe ervoor dat hij een plaatsje bemachtigd in Becks leven. En hij doet dit op zo een subtiele manier, geholpen door haar facebook en twitter account, een gestolen GSM en toegang tot haar mailbox. Het feit dat dit zo realistisch werd gebracht zorgde ervoor dat ik echt kippenvel kreeg over gans mijn lichaam. Want hoe je het ook keert of draai, er lopen daarbuiten echt van die zieke mensen rond!

Voilà, daarmee heb ik meteen gezegd dat ik Joe een zieke mens vind. En eerlijk waar, hij is volgens mij een van de ziekste boekpersonages die ik ooit ben tegengekomen. Maar net daarom vind ik het verhaal zo geweldig. Het ene moment ben je echt voor Joe aan het supporteren en wil je tegen Beck roepen omdat je niet begrijpt waarom ze niet smoorverliefd wordt op Joe. Maar dan besef je plots weer dat hij een krankzinnige stalker is met een kooi in zijn kelder en een gat in zijn muur. En dat is volgens mij net het angstaanjagendste stuk van dit boek. Dat iedereen Joe als een hele toffe, normale man ziet. Zelf ik als lezer zag wie hij was onder die dikke lagen krankzinnigheid. Ik hield zelf nog een tikkeltje meer van Joe, omdat hij in een boekenwinkel werkte en echt dol was op boeken. Briljant om je krankzinnige hoofdpersonage zo verdomd sympathiek te maken. Vooral omdat alle andere personages in het boek vreselijke mensen zijn. Beck is echt een vreselijke vrouw. Ik snap amper waarom Joe zo vol van haar is. Ze behandelde hem al seen hond en ik had echt een hardgrondige hekel aan haar. (Ja, ik had een hekel aan het arme meisje dat opgejaagd wordt door een psychopatische stalker. Ik weet er… dat is verkeerd op zoveel verschillende niveaus.)

Jij wordt vertelt vanuit het POV van Joe. Je bent dus constant mee in Joes denkwijze en volgt zijn gedachten stap voor stap. Dat zorgde er net voor dat ik echt aan het boek gekluisterd was. Want Joe slaagt er telkens in om al zijn acties goed te praten en net dat vond ik ontzettend fascinerend. Ik wou echt weten hoe het kwam dat hij niet zag hoe fout zijn gedrag was. Hij was echt overtuigd van Becks liefde voor hem en dat zorgde er net voor dat het verhaal zo ontzettend angstaanjagend was.

Deze review is doorspekt met het woord eng, maar dat beschrijft het boek zo goed. En toch zijn er nog een paar andere woorden die zeker ook kunnen toegepast worden op jij: namelijk: verslavend en uniek. Ik kan amper wachten om aan het tweede deel van de reeks te beginnen.

Aanrader voor liefhebbers van:

Fans van Gillian Flynn gaan hun hartje ophalen aan Jij!

One thought on “Jij – Caroline Kepnes